GLOEDNIEUWE HONDA CIVIC e:HEV LEVERT STANDAARD UITZONDERLIJKE DYNAMIEK EN EFFICIËNTIE 31 maart 2022

 

 

  • Honda viert 50 jaar toonaangevende Civic hatchback
  • Lancering van een volledig hybride-model voltooit de elektrificatie van het Europese aanbod
  • Aangedreven door Honda’s e:HEV-aandrijflijn, bestaande uit een nieuw ontwikkelde 2,0-liter Atkinson-cyclusmotor met directe injectie, twee elektromotoren, een nieuwe Power Control Unit en Intelligent Power Unit
  • Motor levert een maximale output van 135 kW en een koppel van 315 Nm
  • Streven om een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per km te bereiken bij WLTP-tests
  • Biedt krachtige, vertrouwde handling en stabiliteit in een rechte lijn
  • Standaard voorzien van een uitgebreid assortiment geavanceerde veiligheidsfuncties
  • Vanaf herfst 2022 beschikbaar voor Europese klanten

Honda heeft de gloednieuwe Civic e:HEV onthuld, de 11e generatie van zijn iconische compacte auto. De nieuwe hybride Civic bouwt voort op 50 jaar erfgoed en combineert sterke prestaties en efficiëntie met verbeterd interieurcomfort, visuele aantrekkingskracht en algemene bruikbaarheid. De gloednieuwe Civic beschikt standaard over Honda’s bewezen e:HEV-aandrijflijntechnologie, en voltooit de missie van het merk om tegen eind 2022 al zijn reguliere Europese modellen te elektrificeren.

‘Spannende’ designbenadering

In zijn nieuwste gedaante belichaamt de Civic een nieuwe, progressieve ‘enerverende’ designbenadering. In combinatie met Honda’s ‘Man-Maximum, Machine-Minimum’ (M/M) ontwikkelingsprincipe heeft deze gezamenlijke aanpak vorm gegeven aan alle aspecten van het ontwerp en de ontwikkeling van de Civic.

De nieuwe Civic heeft een slank en sportief silhouet, dat is bereikt door de motorkaplijn 25 mm te verlagen ten opzichte van de vorige generatie, terwijl het glasoppervlak is vergroot om een licht en open interieur te creëren. Om een verfijnd, eersteklas gevoel uit te stralen, is een schonere, geruisloze oppervlaktebehandeling toegepast, met meer gedefinieerde lijnen op de gordels en elders in het interieur die belangrijke details benadrukken.

De lagere kenmerkende lijn versterkt de zelfverzekerde gestalte van het voertuig en zorgt ook voor een beter zicht vanaf de achterbank. In vergelijking met de vorige generatie Civic is de basis van de A-stijl verder naar achteren geplaatst om uit te lijnen met het midden van de voorwielen, dit geeft de auto een evenwichtiger profiel en vanuit alle hoeken een bredere, meer zelfverzekerde houding. Het hoogste punt van de daklijn is verder naar voren geplaatst dan bij de vorige Civic, met een glooiende helling naar de achterklep die een gestroomlijnde, fast-back-achtige look creëert.

Door dit slankere carrosserieprofiel lijken de banden groter, en in combinatie met de bredere wielbasis en strakkere wielkasten, ontstaat er een sportieve houding met een lagere ligging. Ondanks een nieuwe benadering van esthetiek, blijft de befaamde bruikbaarheid en de mensgerichte gedachtegang van de Civic-familie een belangrijk kenmerk. Zo zijn de zijspiegels nu rechtstreeks aan de voordeuren bevestigd, waardoor onnodige dode hoeken worden verminderd en wat ten goede komt aan de veiligheid van bestuurders en passagiers.

De Civic is een hatchback die bekendstaat als een alleskunner, en de 11e generatie is daarop geen uitzondering, met meer ruimte en bruikbaarheid dan ooit tevoren. Dankzij de 35 mm langere wielbasis konden de ontwerpers een grotere en comfortabelere cabine creëren en de dynamische prestaties en stabiliteit in een rechte lijn verbeteren. De constructie van de achterklep is nu van hars, een primeur voor de Civic. De achterklep is ontwikkeld met behulp van nieuwe productietechnologie, waardoor het gewicht met 20% is verminderd in vergelijking met de vorige Civic en de klep gemakkelijker te openen en te sluiten is. Bovendien zijn de ondersteunende scharnieren naar buiten verplaatst, wat een strakkere daklijn heeft opgeleverd en verder heeft bijgedragen aan het nieuwe, slankere ontwerp van de achterkant.

Eenmaal in de Civic benadrukt de horizontale stijl van het dashboard de breedte van het interieur, wat, in combinatie met een breder gezichtsveld, een echt luchtig en open gevoel geeft. Het interieur profiteert ook van nieuwe tactiele, hoogwaardige materialen, waaronder een opvallend metalen ventilatierooster in honingraatpatroon over de hele breedte van het dashboard. Op het Advance-model is het bestuurdersdisplay nu voorzien van een 10,2-inch HD-LCD-kleurenscherm voor een betere zichtbaarheid.

De nieuwe Civic biedt een intuïtief infotainmentpakket. Het formaat van het centrale touchscreen is vergroot tot negen inch en is naar boven verplaatst om het op- en neerkijken met de ogen te beperken. Het systeem wordt compleet geleverd met draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-compatibiliteit om inzittenden onderweg verbonden te houden.

Om de ervaring van de inzittenden verder te verbeteren, beschikken de Elegance- en Sport-modellen bovendien over acht luidsprekers, terwijl het Advance-model over 12 premium BOSE-luidsprekers beschikt voor een concertachtige audio-ervaring.

Geavanceerde en efficiënte e:HEV-aandrijflijn

Honda’s bewezen e:HEV-aandrijftechnologie (hybride elektrisch voertuig) wordt als standaard aangeboden en de toepassing ervan in de Civic omvat de inzet van een nieuwe 72-cel lithium-ionbatterij en twee compacte, maar krachtige elektromotoren in combinatie met een nieuw ontwikkelde 2,0-liter directe injectie, Atkinson-cyclusmotor. Gecombineerd levert de aandrijflijn een maximaal motorvermogen van 135 kW en een koppel van 315 Nm. De nieuwste versie van de verbrandingsmotor heeft verschillende nieuwe elementen om een thermisch rendement van 41% te helpen bereiken, een van de hoogste cijfers in de auto-industrie voor een productieauto voor op de openbare weg.

De twee krachtige elektromotoren werken samen om de primaire aandrijfkracht te leveren voor de nieuwe Civic. De motor wordt aangestuurd door een nieuwe, compacte Power Control Unit die nu samen met de rest van de aandrijflijn onder de motorkap zit. De nieuwste versie van onze Intelligent Power Unit bevindt zich onder de achterbank, is kleiner en lichter dan het voorgaande model en heeft toch een hogere energiedichtheid. Dit systeem levert een gevoel van directe koppel en krachtige acceleratie in combinatie met een uitstekende efficiëntie.

Deze geavanceerde aandrijflijn kan naadloos schakelen tussen EV-, hybride en motoraandrijving zonder tussenkomst van de bestuurder. Vier rijmodi – Eco, Normal, Sport – en een nieuwe Individual-modus, waarmee de motor, de transmissie en het display van de clustermeter afzonderlijk kunnen worden bediend, kunnen door de bestuurder worden geselecteerd om de reactiesnelheid van het voertuig naar wens aan te passen.

De transmissie met vaste versnelling staat centraal in het e:HEV-systeem en is ontworpen om mechanische wrijving te minimaliseren. Het systeem wordt aangestuurd door een intelligente Power Control Unit die het voertuig optimaliseert voor elke rijsituatie. De gloednieuwe Civic streeft naar een CO2-uitstoot van minder dan 110 gram per km, wat in WLTP-tests minder is dan 5 l/100 km.

Er is ook veel aandacht besteed aan de aandrijflijn en het geluidsbeheer om een rustige cabineomgeving te creëren en tegelijkertijd de algehele rijeigenschappen van het voertuig te verbeteren; wat resulteert in een soepel, lineair gevoel tijdens acceleratie.

Deze verfijnde aandrijflijn gaat gepaard met een krachtige, vertrouwde handling en stabiliteit in een rechte lijn; iets waar het Civic-model al jarenlang om bekendstaat. De 11e generatie Civic heeft een 35 mm langere wielbasis en een bredere achterwielbasis dan zijn voorganger om betere prestaties te leveren in een rechte lijn en in bochten, terwijl nieuwe wrijvingsarme kogelgewrichten en opnieuw ontworpen voordempers het dynamische gevoel versterken. Het nieuwe model zal ook de eerste Civic zijn met een nieuw ontworpen structuur voor de carrosseriestabiliserende voorstoelen, voor meer stabiliteit en comfort voor de inzittenden.

“Elk nieuw Civic-model wekt altijd zeer hoge verwachtingen en bij dit laatste model hebben we ons erop gericht ervoor te zorgen dat het de gevoelens, emoties en het dagelijks leven van bestuurder en passagiers verrijkt,” aldus Tomoyuki Yamagami, Large Project Leader voor de gloednieuwe Civic e:HEV. “Moderne consumenten zoeken emotionele styling, boeiende rijdynamiek en uitzonderlijke bruikbaarheid, en we hebben aan deze opdracht voldaan door onze nieuwste technologieën en ontwikkelingsethos op een innovatieve nieuwe manier toe te passen. Door gebruik te maken van onze toonaangevende e:HEV-technologie en geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, biedt de nieuwe Civic een aantrekkelijke optie voor klanten die een nieuw tijdperk van elektrificatie willen omarmen. Ik denk dat zowel bestaande als nieuwe klanten verrast zullen zijn over deze nieuwste generatie Civic, en de evolutie die het model heeft ondergaan.”

Honda SENSING

De gloednieuwe Civic beschikt ook over Honda’s uitgebreide SENSING-suite van geavanceerde veiligheidsvoorzieningen en rijhulpmiddelen. Een nieuwe 100-graden breedbeeldcamera aan de voorkant en verbeterde herkenningstechnologie verbeteren het vermogen van de Civic om voetgangers, weglijnen, grenzen en andere voertuigen, waaronder motorfietsen en fietsers, te identificeren. De nieuwe Civic is voor het eerst uitgerust met sonarsensoren – vier voor en vier achter. Naast het verbeterde Collision Mitigation Braking System, zijn Lane Keep Assist en i-ACC-technologie, Blind Spot Information, Cross Traffic Monitor en Traffic Jam Assist allemaal nieuwe toevoegingen aan het uitgebreide actieve veiligheidsaanbod van de Civic.

Naast de nieuwe actieve veiligheidstechnologie zijn er ook nieuwe structurele componenten ingebouwd om te voldoen aan de strenge veiligheidsnormen van Euro NCAP, waaronder: extra deurbalken die de prestaties bij zijdelingse botsingen verbeteren; veiligheidsplaten op de voorbumperbalk die impactenergie absorberen om been- en knieschade te verminderen; in totaal 11 airbags inclusief zij-airbags voor de achterbank; knieairbags voor de voorstoelen om het letsel van de inzittenden bij frontale botsingen te verminderen; en een airbag in het midden voor bij de bestuurdersstoel om een botsing tussen de bestuurder en de voorpassagier bij een zijdelingse aanrijding te voorkomen.

Door de combinatie van een verfijnd, strak exterieurdesign, een eersteklas licht en open interieur, geavanceerde veiligheids- en gemakstechnologieën en een perfecte mix van zuinigheid en prestaties, is de nieuwe Civic e:HEV de meest dynamische, efficiënte en veiligste Civic tot nu toe.

Sinds de lancering in 1972 is het Civic-model meer dan 27,5 miljoen verkocht in 170 landen. De gloednieuwe Civic bouwt voort op het succes van vorige generaties en belooft nieuwe maatstaven in zijn klasse te stellen wanneer hij vanaf de herfst van 2022 in Europa beschikbaar zal zijn. Klanten kunnen hun belangstelling nu registreren via de Honda-website: www.honda.nl/cars/new/civic-hybrid/civic-register-interest/register-interest.html

HomeHondaNieuwsGLOEDNIEUWE HONDA CIVIC e:HEV LEVERT STANDAARD UITZONDERLIJKE DYNAMIEK EN EFFICIËNTIE

Adrie Jonk maakt gebruik van cookies.

Adrie Jonk gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies klik dan hiernaast op Meer informatie. Bij akkoord geef je Adrie Jonk toestemming voor het gebruik van noodzakelijke, functionele en optimale cookies op onze website.