De Mazda CX-3 is een modelleerling 22 november 2018

Top Gear en Autovisie hebben de vernieuwde CX-3 2018 beproefd en getest. Benieuwd wat ze er van vonden? Lees het hier!

De CX-3 was al een van de populairste crossovers in zijn segment maar dankzij de vernieuwing van dit jaar is hij nog prettiger geworden, al zeggen we het zelf. Autovisie deelt deze mening op veel vlakken: ‘Het opvallendste onderscheid is een elektronische parkeerrem in plaats van de klassieke handrem met hefboom. Daardoor kon de draaiknop van het infotainmentsysteem naar voren worden gezet en dat komt de ergonomie ten goede. Het infotainmentsysteem is voortaan compatibel met Apple CarPlay. (…) Je krijgt ook nieuwe kleurencombinaties voor het interieur en dan is er nog een nieuwe rijhulp, zoals een cruise control met stop-en-go-functie en een verbeterde noodremhulp voor in de stad.’

Motoren

De motoren van de CX-3 zijn ook vernieuwd en hebben een update gehad om te kunnen voldoen aan de nieuwe strenge Euro 6d TEMP norm. Dit is de nieuwe normering die de veeleisende WLTP omvat. Autovisie schrijft hierover het volgende: ‘De 1.5-diesel nam Mazda voor de WLTP-homologatie onder handen, hij heeft voortaan 1.8 liter inhoud, 115pk vermogen en 270 Nm koppel. De grotere cilinderinhoud zorgt voor meer toevoer van lucht, waardoor de uitlaatgassen bij alle toerentallen efficienter worden gerecycleerd en de NOx-uitstoot dus aanzienlijk daalt. Deze nieuwe 1.8 SKYACTIV-D heeft dus geen AdBlue nabehandeling nodig, maar voldoet wel aan de Euro 6d TEMP norm.’

Top Gear heeft de vernieuwde CX-3 getest met een dieselmotor en ze waren direct fan: ‘Als het rijden in de nieuwe CX-3 één ding duidelijk maakt: wat is het toch zonde dat diesel zo in het verdomhoekje is geraakt. De motor past bij de auto als een kaal hoofd bij een trainer van Ajax (kennelijk). De CX-3 is zo goed geïsoleerd dat je hem nauwelijks hoort, hij reageert lekker ad rem op het gaspedaal, en heeft altijd genoeg puf om even inhalen tot een vlotte actie te maken.

Mazda heeft voor veel zaken een net iets andere aanpak en bewijst opnieuw dat schone emissies kunnen worden bereikt zonder complexe en kostbare uitlaatgas-nabehandelingen. Dit is iets wat Autovisie ook niet onopgemerkt is gebleven: ‘De 2.0 SKYACTIV-G benzinemotor behoudt zijn grote cilinderinhoud en atmosferische beademing. Ook die motor geeft Mazda die nodige updates om de fijnstofuitstoot te beperken. In tegenstelling tot de meeste concurrenten heeft hij daardoor geen partikelfilter nodig. Maar ook deze 2.0 beantwoord aan de recentste normen.’

Eindoordeel

De eindconclusie van Autovisie is er eentje met vier sterren: ‘Leuk opgefrist, dynamische rijeigenschappen, diesels zonder AdBlue, aangenaam verbruik.’ En het vonnis van Top Gear was ook positief: ‘De Mazda CX-3 was vanaf het prille begin al een van de meer getalenteerde aanbiedingen in zijn (inmiddels overvolle) segment en dat is hij met al deze kleine wijzigingen volop gebleven. Hij kan er weer even tegen.’

 

De Mazda CX-3 was vanaf het prille begin al een van de meer getalenteerde aanbiedingen in zijn (inmiddels overvolle) segment.

HomeMazdaDe Mazda CX-3 is een modelleerling

Adrie Jonk maakt gebruik van cookies.

Adrie Jonk gebruikt cookies om bijvoorbeeld de website te verbeteren en te analyseren, voor social media en om ervoor te zorgen dat je relevante advertenties te zien krijgt. Als je meer wilt weten over deze cookies klik dan hiernaast op Meer informatie. Bij akkoord geef je Adrie Jonk toestemming voor het gebruik van noodzakelijke, functionele en optimale cookies op onze website.