HR-V’S e:HEV-TECHNOLOGY LEVERT OPTIMALE MIX VAN EFFICIËNTIE EN PRESTATIES 23 augustus 2021
- De gloednieuwe HR-V is standaard voorzien van Honda’s hybride technologie met twee motoren
- e:HEV-systeem biedt een optimale balans van brandstofverbruik, lage emissies en dynamische prestaties
- Technologie is gebaseerd op meer dan 20 jaar aan hybride-ervaring in standaard auto’s en kennis uit de Formule 1®
- Honda zal eind 2022 al zijn reguliere modellen in Europa elektrificeren
Honda heeft aangekondigd dat de gloednieuwe HR-V, die eind 2021 in Europa in de verkoop zal gaan, enkel zal worden uitgerust met de geavanceerde e:HEV hybride aandrijflijn van het bedrijf. Door de bewezen aandrijflijn in de compacte SUV te introduceren, heeft deze zeer competitieve klasse een nieuwe mix van efficiëntie en prestaties gekregen.
De volgende generatie HR-V’s e:HEV-aandrijflijn levert een totaal vermogen van 96 kW (131 PS), samen met een koppel van 253 Nm. Het effect is een moeiteloze en comfortabele reis, of u nu door stedelijke gebieden reist of met hoge snelheid over snelwegen rijdt. Het efficiënte hybride systeem produceert een CO2-uitstoot van 122 g/km (WLTP), heeft een brandstofverbruik van 5,4L /100km (WLTP), en accelereert de HR-V in 10,6 seconden naar 62 mph / 100 km/h vanuit stilstand.
De gloednieuwe HR-V is het laatste model dat zich aansluit bij de e:HEV-familie, en is samen met de CR-V en Jazz enkel beschikbaar met een hybride aandrijflijn. Omdat de HR-V niet opgeladen hoeft te worden, is deze geschikt voor elke rijsituatie. De auto combineert de responsieve prestaties en efficiëntie van een elektrisch voertuig met de bruikbaarheid en flexibiliteit van traditionele auto’s met een benzine- of dieselmotor.
e:HEV: lage emissies, responsieve prestaties
De geavanceerde e:HEV hybride aandrijflijn biedt een unieke volledig hybride ervaring, en wordt in heel Europa geprezen voor het combineren van sterke prestaties met hoge niveaus van echte efficiëntie en verfijning. Het systeem bestaat uit twee compacte, krachtige elektromotoren die in samenwerken met een Atkinson-cyclus 1,5-liter DOHC i-VTEC-benzinemotor, een lithium-ionbatterij en een innovatieve transmissie met vaste versnelling via een intelligente Power Control Unit.
De e:HEV-aandrijflijn heeft al in de nieuwe Jazz bewezen dat het een toonaangevende ratio levert van brandstofverbruik in verhouding met acceleratie. De HR-V maakt gebruik van een vergelijkbare opstelling voor een even indrukwekkende efficiëntie, aangezien herzieningen van de interne verbrandingsmotor en IPU hebben geleid tot een toename van het koppel. Het aantal batterijcellen is ook herzien, van 48 naar 60, om rekening te houden met het grotere formaat van de HR-V, en om een grotere opslag en inzet van elektrische energie mogelijk te maken in vergelijking met de 80 kW Jazz. Ondanks dit grotere formaat van de batterijcel, is de binnenruimte niet aangetast dankzij de slimme engineering van het batterijpakket. Verdere revisies van de aandrijflijn zijn onder meer een vermindering van de overbrengingsverhouding tussen de elektromotor en de wielen, om de acceleratie en de dynamische prestaties van de HR-V cumulatief te verbeteren.
Wat het e:HEV-systeem onderscheidt, is hoe er naadloos tussen de drie rijmodi wordt geschakeld om optimale prestaties van elk onderdeel te garanderen, zowel in de stad als op de snelweg. De intelligente Electronic Control Unit schakelt continu automatisch tussen Electric Drive, Hybrid Drive of Engine Drive afhankelijk van wat de meest brandstofefficiënte rijmodus is in die specifieke rijsituatie.
Bij het rijden met een constante hoge snelheid, zoals op de snelweg, werkt het systeem op motoraandrijving, omdat dat het meest efficiënt is voor dat scenario. Als meer acceleratie nodig is, zoals bij het inhalen, schakelt de auto over op hybride aandrijving voor die extra prestatieboost. Bovendien kan in Hybrid Drive het vermogen van de door de benzinemotor aangedreven generator worden omgeleid om de batterij op te laden, wat extra efficiëntievoordelen oplevert.
‘Sport’-modus kan worden geactiveerd via de rijmodischakelaar, voor een nog scherpere respons van het gaspedaal, en ‘Econ’-modus past het airconditioningsysteem en de respons van het gaspedaal aan om de nadruk op brandstofefficiëntie te leggen. Samen met ‘Normal’-modus, waarbij de auto het beste is uitgebalanceerd tussen beide werelden, kunnen bestuurders met één druk op de knop overschakelen naar alle rijmodi.
Voor een meer EV-achtige rijervaring, kunnen bestuurders ook B-range selecteren op de versnellingspook, voor selecteerbare niveaus van energieterugwinning bij uitrollen of remmen. De mate van energieterugwinning en de resulterende mate van vertraging kan aanzienlijk worden vergroot ten opzichte van het reguliere D-range, door gebruik te maken van de paddles achter het stuur
Het schakelen tussen deze rijmodi – inclusief het starten van de motor om electriciteit te genereren – is vrijwel onmerkbaar voor de inzittenden. In plaats van een conventioneel powersplit-systeem te gebruiken met een planetaire versnellingsbak die hoge wrijvingsniveaus veroorzaakt, creëert de vaste transmissie veel minder weerstand door een minimale overbrenging, waardoor uiteindelijk minder energie wordt verbruikt bij puur elektrisch rijden
Hierdoor bereikt Honda’s zeer efficiënte systeem een hogere verhouding van de geaccumuleerde elektrische rijtijd bij het rijden in steden dan andere hybrides die tegenwoordig te koop zijn.
Toepassing van hybridekennis uit de Formula 1®
Honda’s winnende Formule 1 Hybrid Power Unit-programma heeft de technologie in het e:HEV hybride systeem geïnspireerd om ongeëvenaarde niveaus van energie-efficiëntie op de weg te leveren door gebruik te maken van de technische expertise van het motorsportteam. Hierdoor biedt de nieuwe e:HEV HR-V uitzonderlijke efficiëntie en vermogen in een breed scala van rijomstandigheden.
Hybride erfgoed
De oorspronkelijke 1999 Honda Insight vestigde Honda als wereldleider in hybride technologie. Het eerste hybride model van welke fabrikant dan ook dat in Europa werd verkocht, introduceerde het Integrated Motor Assist (IMA)-systeem van het merk, dat voornamelijk afhankelijk was van de motor en een beroep deed op elektrische motorondersteuning en terugwinning van remenergie wanneer dat nodig was om de acceleratie te verbeteren en het brandstofverbruik te verminderen . Honda is doorgegaan met het ontwikkelen van zijn hybride technologie, en het geavanceerde e:HEV-systeem met twee motoren wordt nu gebruikt in de Jazz, CR-V, gloednieuwe HR-V en de aanstaande 11e generatie Civic.